ریاض باید خاورمیانه را با ایران تقسیم کند

رئیس جمهور آمریکا در ادعایی، اختلافات ایران و عربستان را عامل اصلی مشکلات خاورمیانه عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان «جفری گلدبرگ،» خبرنگار نشریه آتلانتیک، با باراک اوباما مصاحبه مفصلی داشته که قرار است به صورت یک مقاله تحت عنوان دکترین اوباما در ماه آوریل (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) به چاپ برسد . موضوع این مصاحبه تصمیمات سخت و دشوار اوباما درباره نقش آمریکا در جهان بوده است.
گلدبرگ با انتشار مطلبی به تحلیل این مصاحبه پرداخت: اوباما هیچوقت مقابل عربستان سعودی چندان صبور نبوده است. او در نخستین تحلیل سیاست خارجی خود در سال 2002  در یک راهپیمایی ضد جنگ خطاب به بوش گفت که «آیا جنگ می خواهید؟ ابتدا مطمئن شوید که کشورهای به اصطلاح متحدمان در خاورمیانه- سعودی ها و مصری ها- سرکوب مردم خودشان را متوقف می کنند.  
  
حالا این روزها در کاخ سفید نیز برخی اوقات شنیده می شود که مقامات شورای امنیت ملی اوباما به بازدید کنندگان یاد آوری می کنند اکثر هواپیمارباهای یازده سپتامبر سعودی بودند نه ایرانی و خود اوباما نیز علیه زن ستیزی در عربستان سعودی موضع گیری می کند و در خفا می گوید: « کشوری که نیمی از جمعیت خود را سرکوب می کند، نمی تواند در دنیای مدرن زندگی کند.»

گلدبرگ در ادامه درباره ادعاهای اوباما نوشت: وقتی به اوباما گفتم در مقایسه با دیگر رؤسای جمهور آمریکا کمتر کنار عربستان در مناقشه اش با ایران قرار گرفته است مخالفت نکرد اما گفت: ایران از سال 1979 دشمن آمریکا بوده و در تروریسم دخالت داشته است. این کشور تهدید واقعی برای اسرائیل و بسیاری از متحدان ماست و نظر من هیچوقت این نبوده است که باید متحدان سنتی خود را رها کنیم.»

در ادامه این تحلیل آمده است: اوباما گفت: «سعودی ها باید خاورمیانه را با دشمنان ایرانی خود  سهیم شوند. باید علاوه بر دشمنان به دوستان خود نیز بگوییم روش موثری برای سهیم شدن همسایگی بیابند و نوعی صلح سرد برقرار کنند.»

گلدبرگ در ادامه از زبان اوباما نوشت: «این رویکرد که به دوستان خود بگوییم شما راست می گویید و ایران منبع همه مشکلات است و ما از  شما حمایت می کنیم، به این معنا خواهد بود که تنش های فرقه ای خاورمیانه ادامه خواهد یافت و شرکای ما در خلیج فارس، نمی توانند به تنهایی شعله های آتش را خاموش کنند و پیروز شوند.» 

این خبرنگار در پایان نوشت: زمانی که از اوباما سوال کردم آیا سعودی ها دوستان شما هستند، وی از دادن جواب صریح خودداری کرد و  لبخند زد و گفت: «این مسئله بسیار پیچیده است.»
نظرات 1 + ارسال نظر
reza یکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت 15:19 http://shadyakh.blogsky.com

فک کنم منظور اوباما اینه که یمن مال عربستان باشه .. سوریه مال ایران .... انگار یمن و سوریه زمین خالین ، مردم ندارن .
یه زمانی فک میکردم اوباما یه رییس جمهور که به دوران آینده تعلق داره ... منطقشو قبول داشتم اما حالا روز به روز دلسردتر میشم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.