طنز تلخ قطعنامه ضدایرانی در دوره آشتی‌کنان پسابرجام

طنز تلخ قطعنامه ضدایرانی در دوره آشتی‌کنان پسابرجام
صدور 2 قطعنامه علیه ایران از سوی متحدان آمریکا ثابت می‌کند برخلاف ادعای جریان خوش‌بین به غرب، خبری از روابط جدید آمریکا و غرب با ایران نیست.  
رجانیوز با اشاره به صدور دو قطعنامه سازمان ملل علیه ایران با ادعای نقض حقوق بشر نوشت: رأی‌گیری  درباره قطعنامه ضدایرانی در زمانی صورت گرفت که مقامات دولتی و در راس آنها رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه مدعی آن بوده که با توافق اتمی اخیر، افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره دیگر موضوعات گشوده است.
در همین راستا محمدجواد ظریف در مردادماه  امسال در نشست ویژه توافق هسته‌ای در این زمینه گفت: «نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران براساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است.»
در ادامه سیدعباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه نیز در همایش مدیران وزارت نفت خطاب به مدیران این وزارت‌خانه گفت: «برجام فضای جدیدی برای کشورمان ایجاد کرده که ناشی از خود برجام است و ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌شود بیشتر ناشی از فضای روانی و مثبت‌ ناشی از مذاکرات و چهره جدیدی است که از جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.»
رئیس‌جمهور نیز در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل در این رابطه اظهار داشت: «خوشحالم که از این جایگاه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خطاب به جهان بگویم که امروز، فصل جدیدی در روابط ایران با جهان آغاز شده است. توافق هسته‌ای توانسته سایه تخاصم و حتی جنگی دیگر و تنشی دامنه‌دار را از سر خاورمیانه دور کند، می‌تواند و باید، سرآغاز دوره‌ای جدید و موجب نتایجی مثبت برای صلح و ثباتی پایدار در منطقه نیز باشد. از نظر ما توافق حاصله، هدف نهایی نیست، بلکه تحولی است که می‌تواند و باید، مبنای دستاوردهای بیشتری باشد.»
اما مرور فهرست کشورهایی که به قطعنامه اخیر علیه ایران رای مثبت داده‌اند نشان می‌دهد اکثر آنها از حامیان آمریکا محسوب می‌شوند. بنابراین باید به این نکته اذعان داشت که طرح‌ ادعاهایی چون «تغییر برخورد دنیا با ایران پس از توافق»، «ایجاد چهره جدید از ایران» و «فصل جدید روابط ایران با جهان» بیشتر از آنکه به واقعیت نزدیک باشد ناشی از خوش‌بینی مفرط به مذاکرات و طرف مقابل می‌شود. در همین راستا علاوه بر آمریکا تقریبا تمامی کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا به همراه کانادا، استرالیا و ... به این قطعنامه ضدایرانی رای مثبت داده‌اند.
رجانیوز با یادآوری این نکته که چندین بار در برجام از رابطه جدید غرب با ایران سخن گفته شده می‌نویسد: به نظر می‌رسد که نه تنها خبری از «برقراری یک رابطه جدید با ایران» با ایران نیست بلکه طرف مقابل همانند گذشته همچنان مشغول انجام اقدامات خصمانه خود می‌باشد. لذا بهتر است که مسئولان ایرانی به جای ذوق‌زدگی و استفاده از تعابیری که فاصله بسیاری با واقعیت دارد بیش از این به طرف مقابل اعتماد نکرده و خوش‌بین نباشند زیرا که «وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد».
شاید بی‌جهت نبود که محمدجواد ظریف در واکنش به این قطعنامه و قطعنامه دیگری که عربستان‌بانی آن بود آن را طنز تاریخی نامیده و گفت: دو قطعنامه‌ای که دیروز تصویب شدند، جزو  طنزهای تاریخ بودند. چه طنزی از این بزرگتر که با وجود همه امتیازات اعطایی مسئولان دولت یازدهم منتظر تغییر نگرش غرب نشسته بودند، با دو قطعنامه ضدایرانی روبرو شدند؟!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.