حضور ایران در سوریه برای روسیه خطرناک است

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد حضور ایران در تحولات سوریه وضعیت خطرناکی برای روسها ایجاد می کند.   

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی کاخ سفید گفت: اقدامات روسیه در داخل سوریه خطراتی را برای روسیه در داخل مرزهای این کشور در پی خواهد داشت.

جاش ارنست گفت: رئیس جمهور در کنفرانس خبری خود در روز جمعه تعهد قاطع داده است که اوضاع در سوریه موجب ایجاد جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه نخواهد شد. حقیقت این است که روسیه حمایت خود از بشار اسد را دو برابر کرده است و این مسئله فقط موجب افزایش جنگ داخلی در سوریه و خطری برای انزوای بیشتر روسیه در جامعه بین المللی و همچنین خطری برای تکمیل موفقیت آمیز گذار سیاسی است. 

وی مدعی شد: در حقیقت ما معتقدیم این مسئله موجب تاخیر در تکمیل موفقیت آمیز گذار سیاسی در سوریه خواهد شد، زیرا روس ها خودشان اذعان کردند که نیاز به گذار سیاسی در سوریه برای رفع نگرانی های آنها است.

ارنست افزود: نگرانی دیگر برای روس ها این است که آنها وارد دخالت بیشتر در مناقشه داخلی در سوریه شوند. ما همچنین گزارش هایی را دیده ایم که ایرانی ها آماده دخالت بیشتر برای حمایت از تلاش های روسیه هستند و این وضع خطرناکی برای روس ها است زیرا هم واکنش احتمالی میلیون ها سنی را که در داخل سوریه زندگی می کنند، به همراه خواهد داشت و علاوه براین که موجب دور شدن از روسیه به خاطر حمایت از رژیمی که اقدامات خشونت بار علیه مردم خود انجام داده است، خواهد شد بلکه علاوه بر آن به خاطر جمعیت قابل توجه مسلمان در داخل مرزهای روسیه خطراتی را برای روسیه در پی خواهد داشت.

سخنگوی کاخ سفید یادآور شد: در حال حاضر آنچه که ما می بینیم این است که روس ها نتوانسته اند بین گروه های مختلف مخالف در داخل سوریه تمایزی قائل شوند. در حالی که آنها می گویند در حال انجام کارزار نظامی علیه داعش هستند، ما شاهد هستیم آنها بیشتر در حال عملیات نظامی در مناطقی هستند که اگر هیچ نیروی داعش نباشد دست کم نیروی کمی از داعش در آنجا هستند و مطمئنا عقلانیت و موفقیت راهبرد آنها را زیر سوال می برد. 

ارنست تاکید کرد: این مسئله همچنین پرسش های مشروع را به وجود می آورد که آیا روسیه در حال اقدامات نظامی برخلاف اهداف کارزار بین المللی، کارزار ائتلاف برای تضعیف و نابودی داعش است؟ یک بخش از این راهبرد حمایت از گروه های مخالف میانه رو در داخل سوریه است. ما این نگرانی را پیشتر مطرح کرده ایم و امروز نیز بیان می کنیم مبنی بر این که روسیه تمایزی بین مخالفان میانه رو در سوریه و گروه های افراطی در داخل این کشور نظیر داعش قائل نیست. 

سخنگوی کاخ سفید گفت:بسیاری از حملات هوایی روس ها در جاهایی انجام می شود که اگر نگوییم هیچ نیروی (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در آنجا نیست، تعداد کمی از نیروهای داعش در آنجا هستند.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور (آمریکا) به صورت شفاف گفته است روسیه نباید در کار شصت و پنج عضو ائتلاف بین المللی برای تعضیف و نابودی داعش دخالت کند.

ارنست افزود:ما نگرانی شدید خود را درباره احتمال دستیابی روسیه به اهداف بیان شده اعلام کردیم. بسیاری از حملات هوایی آنها در جاهایی انجام می شود که اگر هیچ نیروی داعش نباشد تعداد کمی از نیروهای داعش در آنها هستند. آنها با وجود این که می گویند در حال تمرکز بر روی داعش هستند در حال ادامه چنین فعالیت های نظامی هستند. روسیه اذعان کرده است مسئله فقط با گذار سیاسی در داخل سوریه حل می شود اما اقدامات این کشور برای حمایت از رهبری است که مشروعیت برای رهبری این کشور را به دلایل بسیار از دست داده است. وی علاوه بر این که قدرت اخلاقی برای رهبری این کشور را از دست داده است حمایت از هشتاد درصد سوری ها را از دست داده است زیرا وی بسیاری از جوامع را با خشونت گسترده هدف قرار می دهد.

جاش ارنست در ادامه گفت: من فکر می کنم اقدامات روسیه موجب انزوای بیشتر این کشور خواهد شد و روسیه نمی تواند به اهداف گفته شده خود برسد. این مسئله اگر موجب خشم اکثر جمعیت غیرنظامیان نگردد موجب مخالفت جمعیت قابل توجه سنی ها در داخل این کشور و در داخل روسیه خواهد شد. بنابراین همانطور که گفتم پیامدهای چشمگیر منفی که روسیه هم اکنون شاهد آن است در نتیجه اقدامات آنها است.

سخنگوی کاخ سفید یادآور شد: آنچه آمریکا اکنون می تواند انجام دهد این است که به تمرکز خود به راهبرد ما برای تضعیف و نابودی داعش ادامه دهد. ما اکنون در حال اجرای این راهبرد هستیم و در هفته های اخیر توانستیم برخی از رهبران داعش را از میدان نبرد خارج کنیم. ما به اجرای این راهبرد ادامه می دهیم زیرا به نفع منافع ما است. آنچه روسیه در حال انجام دادن آن است موجب خواهد شد این کشور وارد جنگ داخلی شود که همانطور که رئیس جمهور در روز جمعه تصریح کرده است موجب فرو رفتن بیشتر روسیه در باتلاق سوریه خواهد شد.

وی افزود: هیچ راه حل نظامی نمی تواند در سوریه تحمیل شود. ریشه همه این مشکلات، مشکلات سیاسی در داخل سوریه است و این چیزی است که روسای جمهور روسیه و آمریکا درباره آن توافق دارند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شریک خود را بشار اسد قرار داده است و ما فکر می کنیم که این طرف بازنده است و متاسفانه روس ها تصمیم گرفتند اقدامات نظامی انجام دهند. بشار اسد مشروعیت رهبری کشورش را از دست داده است. من این مسئله را فقط از این جنبه نمی گویم که وی با اقدامات خشونت بار علیه شهروندان بیگناه سوریه وجهه اخلاقی را از دست داده است بلکه از این رو می گویم که هیچ دلیلی وجود ندارد شهروندان بیگناه سوریه که بدنبال متوقف کردن این حملات خشونت بار هستند بشار اسد را برای رهبری کشورشان تحمل کنند.

جاش ارنست گفت: روسیه با تصمیم خود برای افزایش حمایت از رژیم بشار اسد در حال گرفتار شدن در جنگ داخلی و مطمئنا باتلاقی است که تهدیدات مختلف علیه منافع روسیه در منطقه و فراتر از آن محسوب می شود و همچنین موجب انزوای بیشتر روسیه در جامعه بین المللی می شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.